top of page

"נשים המתנהגות יפה עושות היסטוריה לעיתים רחוקות..."

אודרי הפבורן:

"הדבר הטוב ביותר לאחוז בחיים הוא אחד את השני..."

לא רבים יודעים אבל אחת השחקניות הפופולריות ביותר בהוליווד של פעם היתה גם פעילה הומניטרית שהסתובבה בעולם על מנת לגייס כספים עבור ילדים.

הפבורן היפה כיכבה בסרטים ידועים כ"ארוחת בוקר בטיפאני" ו"גברתי הנאווה", לצד הגברים המסוקסים ביותר בעולם ההוליוודי בזמנו - פרד אסטר, גרי קופר, קרי גרנט ועוד. לא פעם סיפרה על זיכרונותיה כילדה בהולנד, בזמן מלחמת העולם ה-2, על הרעב שסבלה ועל סיוטיה ממראה משפחות יהודים שהועמסו על קרונות בקר. לאחר שכיכבה במשך 15 שנים בסרטים היא מונתה לשגרירה מיוחדת של קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים (UNICEF) והחליטה להקדיש את שארית חייה לשיפור חייהם של ילדים בארצות עניות על מנת שלא יסבלו רעב כמוה, בזמן המלחמה. על פעילותה ההומניטרית קיבלה מג'ורג' בוש מדליה נשיאותית. אגב, אודרי היא אחת מ-12 אנשים בעולם שזכו בפרס האמי, הגראמי, הטוני ובפרס אוסקר גם יחד.

בטח לא ידעתם ש: בגיל 13, בזמן מלחמת העולם ה-2, היא סיכנה את חייה והתנדבה למחתרת ההולנדית לשלל פעולות נועזות.

 

רוזה פארקס:

"הזיכרונות מהחיים שלנו, מהעבודה שלנו ומהחסדים שלנו ימשיכו באחרים..."

אפרו אמריקאית, פעילה בתנועה האזרחית לזכויות האזרח.

הימים הם ימי ההפרדה הגזעית בארה"ב, כשהחוק מתיר לאפרו אמריקאים לשבת רק בחלקו האחורי של האוטובוס כדי לשמר את המקומות הקדמיים לאנשים לבנים. פארקס האמיצה ישבה בחלקו האחורי של האוטובוס וסירבה לפנות את כסאה באוטובוס לאדם לבן ונעצרה. (כשהחלק הקדמי של האוטובוס היה מתמלא, היה הנהג פונה לשחורים ומורה להם לפנות את מקומם ללבנים. כן, אין גבול לחוצפה ולרוע.) בעקבות מעצר זה הוביל מרטין לותר קינג את חרם האוטובוסים המפורסם של מונטגומרי, בעקבותיו ביטלה חברת האוטובוסים הציבורית את מדיניות ההפרדה הגזעית המשוקצת שלה.

בטח לא ידעתם ש: כשהיתה רוזה בת 81 נשדדה בביתה ע"י אדם אפרו אמריקאי שזיהה אותה ושאל אותה האם היא רוזה פארקס המפורסמת. זה לא עצר בעדו.

"נסיכה זה עניין של אופי לא תואר..." צילום: WIX

הנסיכה דיאנה:

"בכל מקום בו אני רואה אנשים סובלים, שם אני רוצה להיות..."

גרושתו של צ'ארלס הצנון היבש ואחת הדמויות הציבוריות האהובות ביותר בממלכה המאוחדת ובעולם.

מעבר לחיים מלאי דרמה שכללו בין השאר נישואין ליורש עצר, לידה של 2 נסיכים, הצהרות על דיכאון שלאחר לידה, בולימיה וניסיונות התאבדות, דיאנה עסקה גם בהמון התנדבות ברחבי העולם. היא תמכה במפעלי צדקה רבים והתמקדה בעיקר בפעילות נגד שימוש במוקשים מול בני אדם ובהפחתת הסטיגמה השלילית על חולי איידס. היא הותירה פיות פעורים בעולם כשהיתה האישיות המפורסמת הראשונה בעולם שצולמה נוגעת באדם הנגוע באיידס וכשסיירה בשדות מוקשים, עטויה בקסדה ושכפ"ץ על מנת להעלות את המודעות לסכנות שם. בזכות הקסם הרב שלה היא הפכה לדמות נערצת, מודל לחיקוי והצליחה להשפיע אפילו על הממשלה ומדינות נוספות שחתמו על הסכם נגד מוקשים בהשראתה. גם מותה התאפיין בדרמה שליוותה את כל חייה כשנהרגה בתאונת דרכים מסתורית יחד עם בן זוגה בעקבות מרדף צלמי פפראצי להוטים. עד היום ישנן תיאוריות קונספירציה רבות בנושא.

בטח לא ידעתם ש: השמועות אומרות כי קמילה, מאהבתו של צ'ארלס, היא זו שבחרה את דיאנה, גננת הילדים בת ה-19, לאישה עבורו.​

 

הלן קלר:​

"שמור על פניך מול השמש ולעולם לא תראה צל..."

סופרת ופעילה חברתית שנודעה בזכות ההתמודדות עם היותה חירשת ועיוורת.

הלן נולדה כילדה בריאה אך בגיל שנה וחצי חלתה והפכה לחירשת ועיוורת. שלא נדע. מהר מאוד הפכה לילדה מפונקת שהעבירה את עיקר ימיה בהתקפי זעם ועצבים כשהוריה החמודים מחפשים ללא הרף דרך לעזור לה. פריצת הדרך התרחשה כשאישה בשם אן סאליבן, לקויית ראיה בעצמה, הגיעה לשמש לה כמורה. באישורם של הוריה, אן לקחה אותה לבקתה מבודדת והחלה להעבירה סדנה של חינוך מחדש למשמעת, זיהוי חפצים וכתיבה רגילה. בגיל שלוש עשרה הלן כבר ידעה לקרוא ברייל באנגלית, גרמנית, צרפתית, יוונית ולטינית. בהמשך, בעזרת שיטה מיוחדת, היא גם למדה לדבר ובגיל 24 סיימה בהצטיינות לימודים בקולג'. למרות מגבלותיה היא הצליחה להפוך לנואמת בעלת שם עולמי ולסופרת והפכה את המאבק למען המוגבלים למשימת חיים, בנוסף להיותה פעילה למען זכויות נשים וקידום זכויות עובדים.

בטח לא ידעתם ש: כשהלן למדה בקולג', אן סאליבן היתה עימה ותרגמה עבורה כל מילה על כף ידה.

"היא רק שאלה: 'אני רוצה לטוס. את מוכנה ללמד אותי?' " צילום: WIX

אמיליה ארהארט:​

"מעשה יחיד של אדיבות זורק את שורשינו לכל עבר והשורשים נאספים יחד ומצמיחים עצים חדשים..."

טייסת וסופרת אמריקאית שהתפרסמה כפורצת דרך מרתקת בהיותה האישה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד, וקבעה שיאי טיסה רבים נוספים.

סיפור האהבה של אמיליה והטיסה החל כשביקרה עם אביה בתערוכת טיסות ראווה והתנסתה בטיסה בת עשר דקות שגרמה לה לרצות ללמוד לטוס. היא חסכה כסף לשיעורי טיסה, נסעה באוטובוס למיקום הכי קרוב ליעד השיעור, הלכה 6 קילומטר נוספים ברגל וכשהגיעה למדריכה אניטה סנוק (חלוצת תעופה בעצמה) היא רק שאלה ״אני רוצה לטוס. את מוכנה ללמד אותי?". פחות משנה אחרי, כבר הטיסה מטוס שקנתה לגובה של 14,000 רגל וקבעה שיא עולמי חדש לנשים. בהמשך, הוציאה רישיון טיס, כתבה ספרים, פרסמה טור קבוע בעיתון על טיסה, השקיעה בבניית נמל תעופה, היתה לאישה הראשונה שטסה טיסת סולו ללא עצירות מעל האוקיינוס האטלנטי, קיבלה מדליות הוקרה רבות ואחזה במספר שיאי עולם במהירות טיסות חוצות יבשת. היא נעלמה בנסיבות מסתוריות מעל האוקיינוס השקט במהלך טיסה שהיתה אמורה להקיף את העולם. עד היום לא ידוע מה עלה בגורלה באמת.

בטח לא ידעתם ש: לה ולבעלה היו נישואים פתוחים, לבקשתה.​

הכי פופולארים
מה עוד אסור לכם להחמיץ?
bottom of page